گوگل انالیتیکس چیست و چه ویژگی هایی دارد؟


گوگل انالیتیکس چیست و چه ویژگی هایی دارد

امروزه می خواهیم ابزاری را برای شما معرفی کنیم که گوگل انالیتیکس چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ با قرار دادن آن بروی وب سایتتان از همه ی اطلاعات بازدید کنندگی اطلاع می یابید ؛ ابتدا باید به آن شناسایی داشته باشید و نیز کار با آ را بیاموزید تا برای شما کمکی بسزا داشته باشد.

برای خواندن متن به ادامه مطلب بروید

گوگل ابزار های زیادی را در اختیار کاربران قرار داده است تا با استفاده از این ابزار ها، میزان پیشرفت و کیفیت و بازدید وبسایت خود را بسنجند و بتوانند با استفاده از داده های این ابزار ها محتوای وبسایت های خود را برای کاربران و موتور های جستجو بهینه کنندگوگل انالیتیکس چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

Google Analytics آماری شامل ، ورودی ها، فعالیت کاربران، زمان حضور کاربران در وبسایت و صفحات، مسیر ورود آن ها و خروج آن ها نشان می دهد..

بررسی اهمیت استفاده از گوگل آنالیتیکس

همانطور که می دانید، دانستن آمار بازدید و شناخت رفتار کاربران در یک وبسایت، آمار کاربردی برای مدیران به شمار می رود. با استفاده از این آمار می توانیم پی ببریم که ایرادات ما در چیست و تولید محتوا و محصولات ما تا چه میزان بهینه سازی شده هستند؟ سنجیدن کیفیت کار ما از نگاه کاربران موضوع مهمی است. در ادامه می خواهیم ببینیم که گوگل آنالیتیکس کدام نیاز ها و اطلاعات مهم را در اختیار ما می گذارد؟

 بررسی و شمارش بازدید های وبسایت ما

 ثبت فعالیت های کاربران و جزئیات آن

 ثبت زمان هایی که کاربران بیشتر به وبسایت مراجعه می کنند

 بخش های جذاب وبسایت و معرفی آن

 شیوه ی ورود کاربران و جستجویی که منجر به نمایش سایت و ورود کاربران به آن شده

 بازخورد کاربران نسبت به محتوا و محصولات

 چه تعداد از کاربران خرید انجام می دهند و “مشتری” می شوند؟ (شمارش مشتری ها و خریداران)

 ارائه شیوه هایی برای افزایش سرعت وبسایت

 ویژگی کاربرانی که تبدیل به مشتری می شوند چیست؟

 بررسی شهر و کشوری که بیشترین بازدید کنندگان و مشتری ها در آن ها زندگی می کنند

شیوه ی ساخت اکانت در گوگل آنالیتیکس چگونه است

برای شروع کار با ابزار Google Analytics نیاز به اکانت گوگل دارید. اگر از پیش نداشته و یا نساخته اید ابتدا یک کاربری گوگل ایجاد کنید. دقت کنید که حساب کاربری که از آن استفاده می کنید بسیار مهم است زیرا قرار است شیوه ای برای اتصال و دستیابی به اطلاعات کامل وبسایت شما باشد.

گوگل آنالیتیکس ابزاری کاربردی برای بررسی برنامه ها و وبسایت های شماست. این برنامه تا سقف 50 عدد از برنامه های موبایل و وبسایت های شما را برای بررسی و آنالیز، پشتیبانی می کند.

  • پس از ورود به این بخش، اطلاعاتی در خصوص وبساییتان را باید در فیلد های مشخص شده درج کنید. (اطلاعاتی در خصوص موقعیت مکانی و زمانی شما و موضوع وبسایتتان نیز باید درج شود.)
  • در بخش پایانی صفحه باید مشخص کنید که تا چه میزانی می خواهید اطلاعات قابل آنالیز وبسایت شما، در دسترس گوگل باشد. Benchmarking تیک مهمی در خصوص کسب اجازه برای آنالیز وبسایت شماست. زیرا این گزینه امکان مقایسه وبسایت شما، با وبسایت های مشابه را می دهد و همچنین گزینه های دیگر نیز کاربردی هستند.
  • در مرحله ی انتهایی اطلاعات خود را تایید کرده و روی گزینه ی get tracking id کلیک نمایید تا آی دی مخصوص وبسایت خود را دریافت کنید و اکانت شما ایجاد شود.

نکته

در صورت عدم دریافت آی دی مخصوص وبسایتتان می توانید با مراجعه به بخش admin (موجود در نوار ابزار افقی صفحه ی پیشخوان) گزینه ی Account را انتخاب کنید و پس از گزینش اکانت فعال خودتان، در قسمت Property نام وبسایت خود را انتخاب کنید و با کلیک بر روی گزینه ی Tracking Info آی دی وبسایت خود را دریافت نمایید.

اصطلاح Dimensions در گوگل آنالیتیکس

دایمنشن یک ویژگی مقدار پذیر است. این ویژگی می تواند شامل زمان حضور کاربران، نوع مرورگر، صفحات خروج کابران و…. باشد. این ویژگی معادل واژه ی فارسی “ابعاد ” است که به صورت مفرد هر یک از مقادیر نام برده شده “بعد” خوانده می شوند.

اصطلاح Metrics در گوگل آنالیتیکس

این واژه در بر گیرنده ی ویژگی های درونی Dimensions ها است. شمارش میانگین دقیقه های حضور کاربر، شمارش بازدید صفحه و….. جزو متریک ها هستند. در واقع عدد ها و مقادیر مربوط به دایمنشن ها، متریک نامیده می شوند.

اصطلاح Users در گوگل آنالیتیکس

یوزر ها یا کاربران به کسانی گفته می شود که حداقل یک بار، یک دوره ثبت کرده باشند.

اصطلاح Sessions در گوگل آنالیتیکس

مدت زمانی که کاربر در وبسایت فعالیت دارد را یک دوره یا Session می گویند. هر دوره ای که آغاز می شود پس از 30 دقیقه عدم فعالیت کاربری که در سایت فعال بوده، ثبت شده و پایان می یابد. اگر همان کاربر پس از سی دقیقه مجددا وارد شود دوره ای جدید را آغاز و ثبت می کند.

اصطلاح Visitors در گوگل آنالیتیکس

به بازدید کنندگان وبسایت گفته می شود. در واقع همان کاربران هستند که به طور کلی، به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول کاربران جدید و دسته دوم کاربران تکراری که قبلا یک بار یک دوره را ثبت کرده اند.

اصطلاح Pageviews در گوگل آنالیتیکس

به تعداد کلی بازدید هایی که برای هر صفحه از سایت شما ثبت شده است گفته می شود. این آمار شامل کاربران تکراری که مثلا 3 بار یک صفحه را مشاهده کرده اند هم می شود.

اصطلاح Pages/Sessions در گوگل آنالیتیکس

به میانگین تعداد صفحاتی که در یک دوره توسط کاربر دیده می شود گفته می شود. این اطلاعات می تواند کمک کند تا ببینیم که کاربران چه میزان مشتاق مطالب و محتوا و محصولات ما هستند.

اصطلاح Avg. Session Duration در گوگل آنالیتیکس

این اطلاح نیز میانگینی است از تمامی زمان هایی که کاربران در طول دوره های خود در سایت فعال بوده اند.

اصطلاح Campaigns در گوگل آنالیتیکس

به شما اجازه می دهد تا علاوه بر پارامتر های موجود، بتوانید گزینه های جدیدی را اضافه کنید تا آمار های جزئی تر و بیشتری را از کاربران خود دریافت کنید.

اصطلاح Goals در گوگل آنالیتیکس

شما در گوگل آنالیتیکس می توانید اهدافی را مشخص کنید (مثلا خرید کاربر یا بازدید یک صفحه و…). این اهداف را با اصطلاح goals که به انگلیسی به معنای هدف ها است می توانید مشاهده کنید.

اصطلاح Locations در گوگل آنالیتیکس:

نشان می دهد که کاربرانی که به وبسایت شما مراجعه می کنند برای کدام کشور ها هستند.

اصطلاح Traffic Sources در گوگل آنالیتیکس

این اصطلاح نشان دهنده ی نوع ورود کاربران و شیوه های ورود ترافیک (بازدید کنندگان) سایت شما است.

اصطلاح Behavior در گوگل آنالیتیکس

تحلیل کننده ی رفتار کاربران و بازدید کنندگان سایت شماست (سرعت صفحات، محتوا، جستجو ها). که پس از ورود چه بازخوردی نست به محتوا و محصولات داشته اند.

اصطلاح Behavior Flow در گوگل آنالیتیکس

مسیری که یک کاربر در وبسایت شما طی می کند و نقشه ی حرکت کاربر در محتوا و محصولات وبسایت شما را نشان می دهد.

اصطلاح Conversions در گوگل آنالیتیکس

نشان می دهد کدام کاربران اشتیاق بیشتری نسبت به سایت نشان داده و عضو وبسایت شده اند. این کار باعث می شود ببینیم که عملکرد ما چه تاثیری بر روحیه تعاملی کاربران با وبسایت ما داشته است.

اصطلاح Real-Time در گوگل آنالیتیکس

نشان دهنده ی کابران آنلاینی که اکنون در وبسایت شما هستند است. همچنین می توانید تا 1 دقیقه قبل را نیز تحلیل کنید که چه تعدادی مراجعه کننده داشته اید که وارد یا خارج شده اند.

اصطلاح Bounce Rate در گوگل آنالیتیکس

هنگامی که یک کاربر به یک صفحه وارد شده و از همان صفحه خارج می شود یک دوره ی اختصاصی برای آن ثبت می کند که به درصد این دوره ها Bounce Rate می گویند.

اصطلاح Direct در گوگل آنالیتیکس

کاربرانی که به صورت مستقیم و با ورود لینک وبسایت شما در فیلد درج آدرس، وارد وبسایت شما شده است در قسمت دایرکت تعدادشان شمارش می شود. (اگر با استفاده از یک لینک خارجی در یک متن، همانند ایمیل هم وارد شوند در این قسمت نمایش داده می شود.)

اصطلاح Paid Search در گوگل آنالیتیکس

این اصطلاح نشان دهنده ی تعداد کاربرانی است که با استفاده از تبلیغات وارد وبسایت شما شده اند. با استفاده از این آمار می توانید عملکرد تبلیغات خود را بررسی کنید.

اصطلاح Organic در گوگل آنالیتیکس

تعداد کاربرانی که از موتور های جستجو همچون گوگل و یاهو و……وارد وبسایت ما شده اند در این قسمت شمارش می شوند.

اصطلاح Acquisition در گوگل آنالیتیکس:

نقشه ی مسیر ورود کاربران وبسایت خود را می توانید در این قسمت مشاهده کنید.

اصطلاح Social در گوگل آنالیتیکس:

کاربرانی که از طریق شبکه های اجتماعی همچون فیسبوک و تلگرام و اینستاگرام و…. وارد وبسایت شما شوند با این اصطلاح شمارش می شوند.

 

 

عمومی

ابزاری برای مشاهده ی بازدید کنندگانچگونه امار بایدید گان را دربیاوریمگوگل انالیتیکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *