اسپم چیست | چرا اسپم مورد استفاده قرار می‌گیرد

اسپم چیست و چرا اسپم مورد استفاده قرار می‌گیرد

اسپم چیست

وقتی صحبت از اسپم می شود چه چیزی به ذهن خطور می کند؟ قرص های معجزه آسایی که پزشکان دیجیتال برای رویش مجدد موهای شما تجویز می کنند؟ یا ایمیل های تکراری که قول می دهند فقط با ارسال آنها برای دوستان دیگر یک شبه شما را ایجاد کنند؟ اسپم یا هرزنامه معمولاً هنگام ثبت نام در یک وب سایت با آدرس ایمیل خود پیدا می شود. اگر ایمیل شما هنوز به مخزن انواع اسپم غیر انباشته تبدیل نشده است ، نگران نباشید! زیرا دیر یا زود این اتفاق برای هر دارنده ایمیل رخ می دهد و اگر ما از ماهیت و نحوه کار آنها آگاهی نداشته باشیم ، عواقب آن برگشت ناپذیر خواهد بود.

اسپم چیست

 

منظور از اسپم (spam) چیست؟

اسپم (هرزنامه) استفاده از یک سیستم پیام رسانی برای ارسال پیام به تعداد زیادی از افراد بدون درخواست خود ، به منظور توزیع تبلیغات تجاری ، آگاهی غیر تجاری یا اهداف غیرقانونی (اغلب تلاش برای بدست آوردن اطلاعات شخصی یا مالی) است .
اگرچه شناخته شده ترین نامه هرزنامه نامه اسپم است که به عنوان هرزنامه نیز شناخته می شود ، اما این اصطلاح در مورد سو ab استفاده های مشابه در سایر رسانه ها نیز کاربرد دارد. اسپم به رسانه هایی مانند پیام رسانی فوری ، گروه های خبری ، موتور جستجوی وب ، وبلاگ ها ، پیام های متنی ، انجمن های اینترنتی ، برنامه های تلفن همراه و تبلیغات تلویزیونی اعمال می شود .
اصطلاح اسپم (هرزنامه) از مجموعه طنز انگلیسی Monty Python’s Flying Circus گرفته شده است. در این مجموعه دو مشتری وارد یک کافه می شوند و قصد دارند از منوی کافه برای خود غذا سفارش دهند. منویی که شامل همه سفارشات به جز یکی از جمله اسپم است. به محض اینکه پیشخدمت از منو شروع به آواز خواندن می کند ، قطعه ای موسیقی پخش می شود که در آن کلمه اسپم به طرز عجیبی تکرار می شود. تکرار مکرر این کلمه به حضور آن در همه جا پس از جنگ جهانی دوم اشاره دارد. اسپم در اصل مارک تجاری کنسرو گوشت خوک Hormel بود ، که در طول جنگ جهانی دوم محبوبیت زیادی کسب کرد. از آنجا که گوشت کافی برای تغذیه سربازان در دسترس نبود ، آنها مجبور شدند به گوشت کنسرو شده (Spam) روی بیاورند. این دلیل استفاده از این کلمه برای استفاده اینترنتی آن است. خوردن گوشت پخته شده که از مواد درجه یک ساخته نشده و هر روز در قوطی ریخته می شود ، می تواند به نوع خود بسیار آزار دهنده باشد!

اولین اسپمر چه کسی بود؟

به شخصی که اسپم ارسال می کند اسپمر می‌‌‌گویند. اولین اسپمر شناخته شده گری تورک (Gary Thuerk)، بازاریابی در شرکت تجهیزات دیجیتالی بود. او اولین هرزنامه را در سال 1978 برای 400 گیرنده ارسال کرد. گری موفق شد محصولاتی را بفروشد و به درآمد 13 میلیون دلار برسد. در واقع اسپم او جواب داد.

چرا اسپم (spam) مورد استفاده قرار می گیرد؟

اهداف مختلفی برای انتشار اسپم وجود دارد. گرچه امروزه بیشتر اهداف اسپم برای اهداف سیاسی ، مذهبی و حتی تقلبی مورد استفاده قرار می گیرند و برای اهداف تجاری و تبلیغاتی منتشر می شوند. هدف اصلی استفاده از اسپم کسب سود است. ارسال ایمیل در مقیاس بزرگ بسیار ارزانتر و آسانتر از ارسال ایمیل فیزیکی است. روزانه حدود 250 میلیارد ایمیل در سراسر جهان ارسال می شود که 45٪ آنها هرزنامه هستند. گذشته از تبلیغات ، محبوب ترین اسپم ها شامل محتوای بزرگسالان و وعده های استقلال مالی و دردسر ثروتمند شدن فقط با رعایت دستورالعمل های ساده است.

 

هزینه‌‌هایی که اسپم‌‌‌ها روی دست ما می‌‌‌گذارند

هرزنامه بسیار مقرون به صرفه است ، زیرا تبلیغ کنندگان تقریباً هیچ هزینه عملیاتی برای ارسال آن پرداخت نمی کنند. همین مقرون به صرفه بودن است که باعث شده هر روز اسپم بیشتری آزاد شود و شرکت های بازاریابی بیشتری در این مسیر حرکت کنند. درست است که اسپمینگ هزینه زیادی برای مبلغین و کاربران خود ندارد ، اما برای دولت ها برعکس است. هزینه هایی مانند ناکارآمدی و اتلاف تجهیزات و نیروی کار ، نگرانی همه دولتهای جهان شده است. این امر باعث شده تا کشورها برای مقابله با این پدیده به دنبال قانونی باشند. به عنوان مثال ، شواهد نشان می دهد که در سال 2007 در ایالات متحده ، هزینه اتلاف منابع و نیروی کار به دلیل اسپم ها 13 میلیارد دلار بوده است. به طور کلی ، ارسال هرزنامه از چند جهت پرهزینه است. اینها شامل روشهای ارائه اسپم ، استفاده از منابع برای تصویب و اجرای قوانین مربوطه می باشد که همگی هزینه مستقیم اسپم است. اما هزینه ها به همین جا ختم نمی شوند ، اما هزینه های غیرمستقیمی وجود دارد که ما باید بپردازیم. مانند سرقت پول ، سرقت داده ها ، سرقت هویت و عقاید مردم ، انتشار ویروس و ارتکاب اقدامات خرابکارانه. اما همچنان ادامه دارد! یکی از مهمترین هزینه هایی که باید با اسپمینگ بپردازیم این است که موتورهای جستجو پر از صفحات بی فایده است که جستجو و تحقیقات را مختل می کند و ما را از بزرگترین منبع اطلاعات موجود محروم می کند.

اسپم

 

انواع اسپم (spam) در بازاریابی

به طور کلی، به هر نوع ارتباط دیجیتالی ناخواسته و نطلبیده به تعداد زیاد spam گفته می‌‌شود. همانطور که گفته شد، اسپم‌‌ها به شیوه‌‌های گوناگونی در فضای اینترنت رواج یافته‌‌اند و به پست الکترونیکی و هرزنامه‌‌ها خلاصه نمی‌‌شوند. در ادامه به توضیح بعضی از آن‌‌ها می پردازیم.

  • در ایمیل مارکتینگ:رایج ترین شکل هرزنامه ، ایمیل اسپم یا هرزنامه است. پست الکترونیکی نامه دیجیتالی با محتوای چندرسانه ای است و سیستمی که این خدمات را ارائه می دهد سرویس پست الکترونیکی نامیده می شود. اسپم ایمیل (هرزنامه) به ارسال تعداد زیادی ایمیل ناخواسته (اغلب با محتوای تبلیغاتی) اشاره دارد. هرزنامه ایمیل از اواسط دهه 1990 به یک مشکل تبدیل شد. وقتی استفاده از تبلیغات در اینترنت آزاد شد. آنها طی سالهای بعد رشد کردند و تقریباً 80٪ از کل ایمیل ها را در سال 2007 تشکیل می دهند. تلاش برای غیرقانونی قرار دادن نامه های هرزنامه اسپم منجر به تصویب قوانینی شده است که می تواند تا حد ممکن از این موارد جلوگیری کند. به نظر می رسد تلاش های سازمان های نظارتی ، سیستم های امنیتی و ارائه دهندگان خدمات ایمیل در كاهش حجم این ایمیل ها مثر باشد. هدف از ارسال هرزنامه متفاوت است. هرزنامه معمولاً برای اهداف تجاری ، غیرتجاری و فیشینگ ارسال می شود. فیشینگ عبارت است از تلاش برای فریب مردم و بدست آوردن اطلاعات شخصی آنها. فیشینگ یکی از ساده ترین و خطرناک ترین انواع حملات سایبری است. زیرا قدرتمندترین و آسیب پذیرترین رایانه جهان را هدف قرار می دهد. ایمیل های فیشینگ کاربران را فریب می دهند تا اطلاعاتی مانند نام کاربری و رمز عبور را به وب سایت ها و اطلاعات کارت اعتباری خود ارسال کنند.
  • در انجمن های اینترنتی:اسپم هرزنامه اینترنتی با ایجاد پیام های تبلیغاتی در انجمن های اینترنتی (معمولاً توسط یک ربات) انجام می شود. این اسپمرها موضوعی غیر مرتبط با موضوع بحث انجمن ایجاد می کنند و باعث انحراف و شکست بحث می شوند. اکثر اسپم های انجمن حاوی پیوندهایی به سایت های خارجی هستند. این پیوندها دو هدف دارند: اول ، افزایش بازدید از موتورهای جستجو در مناطق بسیار رقابتی مانند کاهش وزن ، داروها و املاک و مستغلات و ایجاد ترافیک بیشتر به این سایت های تجاری. دوم ، درآمد کسب کنید. روش دوم ممکن است به دو روش انجام شود: اگر وی صاحب سایتهای تجاری فوق الذکر با خود اسپم باشد ، در واقع وی توانسته است محصولات خود را بفروشد و اگر این سایتها به افراد دیگری تعلق داشته باشد ، با خرید هر خرید ، اسپم را انجام دهید. کارمزد را از طریق لینک دریافت می کند.
  • در پیامک: این نوع spam ها می‌تواند، به ویژه برای مشتریان، آزاردهنده باشد؛ نه فقط بخاطر دردسرهایش، بلکه بخاطر هزینه‌ای که بابت ارسال پیامک باید پرداخت شود. همین مسئله باعث شده تا با وجود تعداد زیاد کاربران تلفن‌های همراه، اسپم‌‌‌های پیامکی چندان فراگیر نباشند.
  • در شبکه های اجتماعی: رسانه هایی مانند فیس بوک و توییتر از هرزنامه در امان نیستند. اسپم لینک های جعلی برای مخاطبان مانند دوستان و خانواده خود ارسال می کند که با هک کردن حساب های افراد و پنهان شدن در زیر ماسک و ظاهر آنها ، به افراد هک شده اعتماد می کنند. به عنوان مثال در توییتر ، اسپم با دنبال کردن حساب افراد تأیید شده مانند “شاهرخ استخری” شروع می کند. وقتی دارنده حساب نیز اسپم را دنبال می کند ، در واقع اسپم را اعتبار می دهد. به طور کلی ، اسپم (بدون قصد سو قصد) اطلاعات بی ربط و نادرست را در رسانه های اجتماعی منتشر می کند.

اسپم در شبکه های اجتماعی

 

  • در وبلاگ‌‌‌‌ها: در سال 2003 ، این مدل هرزنامه با ارسال نظرات در پست های مختلف وبلاگ ، از طریق آنها می توانستند درآمد کسب کنند ، پیوندی به سایت تجارت اسپم ارائه می دهد. شکل دیگر ایجاد وبلاگ نویسی اسپم ، ایجاد اسپم برچسب های خاص در وب سایت هایی مانند Tumblr است. این سرویس به کاربران خود این امکان را می دهد تا محتوای چندرسانه ای خود را به صورت پست کوتاه ارسال کنند و همچنین وبلاگ دیگران را دنبال کنند.
  • در سایت‌‌‌‌‌های به اشتراک گذاری ویدئو: حتی سایت های ویدیویی نیز از هجوم هرزنامه در امان نمانده اند. اسپم این روش با بارگذاری فیلم در سایت با عنوان جالب شروع می شود. در هنگام پخش فیلم ، عکسی نمایش داده می شود که قصد دارد بیننده را گمراه کند و حاوی پیامی است که از مخاطب می خواهد برای دیدن فیلم مورد نظر خود به یک صفحه خاص برود. با این حال ، محتوای ویدئو ممکن است چیزی کاملاً غیر مرتبط یا فقط متنی باشد که حاوی پیوندی به یک صفحه خاص است. این صفحه ممکن است از شما اطلاعات خاصی مانند ثبت نام را بخواهد ، یا ممکن است صفحه ای از یک سایت تجاری باشد که می توانید با خرید آن پول اسپم بدست آورید.
  • در اپلیکیشن‌‌‌‌‌‌‌های موبایلی: spam در اپ استورها شامل: 1) اپلیکیشن‌هایی که به طور خودکار ساخته شده‌اند و کاربرد و توضیح معناداری برای آن‌ها وجود ندارد. 2) انتشار چندین نمونه از یک اپلیکیشن به خصوص، برای بالا بردن آمار بازدید آن. 3) اپلیکیشن‌هایی که یک کلمه کلیدی غیر مرتبط را بیش از اندازه تکرار می‌کنند تا کاربرانی را از طریق جستجوهای ناخواسته جذب کنند.
  • در موتور جستجوگر وب: این یکی از خطرناک ترین روش های اسپم است. اگر شما صاحب مشاغل دیجیتال هستید و حضور آنلاین شما از هر سود بیشتری برای شما مهم است ، باید بگوییم موتور جستجوی اسپم دشمن شماره یک حضور تجاری آنلاین شماست. اسپم یک موتور جستجو است که به طور عمدی و متقلبانه صفحات HTML را دستکاری می کند تا شانس خود را برای نمایش در نتایج برتر جستجو افزایش دهد. برخی از تکنیک های این نوع اسپمینگ عبارتند از: تکرار یک کلمه بارها و بارها ، تکرار برچسب های متا ، میزبانی چندین وب سایت با URL های مختلف اما محتوای یکسان ، استفاده از لینک های مخفی و غیره. به این ترتیب ، کاربری که کلمه ای را در موتور جستجو جستجو می کند (مانند گوگل) از سایت های اشتباه مطلع می شود و کاملاً بی ربط به کلمه جستجو شده است. هدف از استفاده از این نوع اسپم جذب بازدید کننده بیشتر از موتورهای جستجو و کسب درآمد بیشتر است.

چگونه از شر اسپم‌ها خلاص شویم؟

چند دلیل وجود دارد که ما نباید قربانی اسپم ها بشویم ، چه در تجارت و چه در زندگی شخصی. ابتدا باید به اصطلاح زنگ گوش دهیم. این بدان معناست که با گذشت زمان ما اطلاعات به روزتری درباره اسپم ها و سازوکار آنها داریم و آنها را می شناسیم. آیا روزی هرزنامه منسوخ می شود؟ به گونه ای که کاملاً ناپدید شود و هیچ اثری از آن باقی نماند ، نه ؛ اما می توانید سعی کنید اثرات مخرب بر روی تجارت خود را کاهش دهید. در اینجا چند نکته برای مقابله با هرزنامه آورده شده است.

  •  هرگز هرزنامه‌ها را باز نکنید: اسپمر‌ها می‌فهمند که شما پیام آن‌ها را باز کردید. همین موضوع آن‌ها را تشویق به ارسال دوباره می‌کند.
  • هرگز روی هیچ لینکی کلیک نکنید: بازکردن لینک‌ها می‌تواند دال بر معتبر و فعال بودن ایمیل شما باشد. درنتیجه ارسال بیشتر هرزنامه‌ها را به دنبال خواهد داشت و همچنین شما را در معرض خطر بدافزار‌ها قرار خواهد داد.
  • هرگز به هرزنامه‌ها پاسخ ندهید: پاسخ دادن به آن‌ها نشان از حضور و اعتبار ایمیل دارد و اسپمرها را ترغیب به ارسال دوباره می کند.
  • در سرویس ایمیل خود از فیلترها برای مسدود کردن فرستنده‌ها یا زبان‌های خاص استفاده کنید: فیلترهای ایمیل قابل تنظیم برای مسدود کردن افراد خاص و یا برعکس (لیست سفید) هستند.
  • حساب ایمیل ذخیره داشته باشید: مطمئن شوید برای ثبت نام در سایت‌ها، عضویت در مجلات، ارسال پیام در گروه‌های گفتگوی آنلاین یا در هر موقعیت دیگری که نمی‌دانید قرار است از آدرس ایمیل شما چطور استفاده شود، آدرس ایمیل ذخیره خود را بکار می‌برید؛ نه آدرس ایمیل اصلی شما که اصل فعالیت شما با آن انجام می‌گیرد. به طور کلی، همیشه یک آدرس ایمیل اضافه برای اینگونه موقعیت‌ها داشته باشید.

فیلتر کردن اسپم ها

 

سخن آخر

اسپم (هرزنامه) سیل پیامهای تبلیغاتی و غیر تبلیغاتی است که به دلیل هزینه کم نسبت به پیامرسانی سنتی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به حدی که هر دارنده ایمیل یکی از آنها را دریافت کرده است. معمولاً وقتی چنین پیام هایی را دریافت می کنیم ، همیشه احساس خوبی به ما نمی دهد و بیشتر از اینکه راضی باشیم ، انزجار داریم. نکته بسیار قابل توجه امکان استفاده از هرزنامه به منظور خرابکاری و کلاهبرداری است. اگر شما صاحب مشاغل اینترنتی هستید و در زمینه بازاریابی دیجیتال فعالیت می کنید ، آگاهی از ماهیت و عملکرد هرزنامه برای شما ضروری است. زیرا اسپم مستقیماً بر زمینه بازاریابی دیجیتال تأثیر می گذارد و می تواند برای کسب و کار شما بسیار مضر باشد. اکنون که این مقاله را مطالعه کردید ، به آگاهی از این مسئله فراگیر مسلح شده اید و امیدواریم که در برابر این عامل مخرب محافظت مثر داشته باشید.

بلاگ

اسپم چیستانواع اسپم در بازاریابیاولین اسپمر چه کسی بودایمیل مارکتینگچرا اسپم مورد استفاده قرار می‌گیردچگونه از شر اسپم‌ها خلاص شویممعایب اسپم چیستمنظور از اسپم (spam) چیستهزینه های اسپم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *