تقویم محتوا چیست | تقویم محتوایی از چه بخشهایی تشکیل شده است

تقویم محتوا چیست

تقویم محتوا

تقویم محتوا ، سازماندهی استراتژی بازاریابی ، کارایی و صرفه جویی در وقت را ساده می کند. فرقی نمی کند عضوی از یک تیم باشید یا به تنهایی کار می کنید. برای مدیریت منابع ، زمان و پول به تقویم محتوا نیاز دارید. اما تقویم محتوا چیست و چگونه تهیه می شود؟ مزایای تقویم رسانه های اجتماعی و وبلاگ چیست؟ ویژگی های یک مثال تقویم محتوای موفق چیست؟ اگر به دنبال برنامه ای هدفمند برای تولید محتوای سایت خود هستید ، برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید. شرکت ون بک لینک در زمینه خرید بک لینک ارزان و خرید رپورتاژ آگهی ارزان در خدمت شما عزیزان میباشد.

تقویم محتوایی چیست؟

تقویم محتوایی چیست؟ تقویم محتوا یک برنامه ریزی سازمان یافته است که برای تعیین زمان انتشار محتوا ، نوع آن ، رسانه و … استفاده می شود. با استفاده از این سند ، می توانید تمام اعضای تیم بازاریابی را که به نوعی با بخش تولید محتوا مرتبط هستند هماهنگ کرده و آنها را تهیه کنید با اطلاعات لازم

این تقویم بسته به صلاحدید مدیر بازاریابی دیجیتال ، هفتگی ، ماهانه یا نیمه سالانه به روز می شود. اطلاعاتی که در تقویم محتوا گنجانده شده است:

  • مقالاتی که در آینده منتشر میشوند
  • رویدادهای تبلیغاتی که باید برگزار شوند
  • به روز رسانی محتواهای قدیمی
  • تاریخهای مهم برای کسب و کار شما
  • به روز رسانی وضعیت هریک از فعالیتهای در حال انجام
  • انتشار محتواهای ویدئویی مانند وبینارهای احتمالی توسط هریک از اعضای مجموعه

مزایای داشتن تقویم محتوا چیست

مزایای داشتن تقویم محتوا چیست؟

صرفه جویی در زمان

از مزایای داشتن تقویم محتوا چیست؟ مهمترین مزیت استفاده از تقویم محتوا این است که سازماندهی و برنامه ریزی پیش رو در طولانی مدت باعث صرفه جویی در وقت و انرژی شما می شود. با استفاده از این سند چشم انداز ، شما می توانید زمان باقیمانده را با خلاقیت بیشتری صرف پیاده سازی و بهبود استراتژی بازاریابی خود کنید.

کاهش خطاهای احتمالی

تقویم محتوایی که به طور مداوم به روز می شود و برای همه اعضای تیم بازاریابی قابل دسترسی است ، احتمال خطای انسانی را بسیار کاهش می دهد. به عنوان مثال ، انتشار مطالب با موضوع تکراری در هر یک از رسانه های موجود. با برنامه ریزی پیش رو و روشن کردن مسئولیت ها در بین اعضای تیم ، می توانید اطمینان حاصل کنید که همه فرایندهای گردش کار به طور روان انجام می شوند. مخصوصاً برای تیم های بزرگی که هر قسمت از مسیر تولید محتوا توسط یک نفر یا بعضاً یک تیم جداگانه انجام می شود.

بهبود روابط و همکاری بین افراد

وقتی تقویم محتوایی برای همه اعضای تیم در دسترس باشد. ارتباط بین بخشهای مختلف موثرتر است. با استفاده از این فایل ، همه می دانند که روند تولید یک محتوای خاص کجاست و چه کسی مسئول آن است. در نتیجه نیازی به پیگیری از طریق نرم افزاری مانند واتساپ یا تلگرام برای برقراری ارتباط با شخص نیست.

جلوگیری از انتشار محتوای نادرست

با استفاده از تقویم محتوایی میتوانید مانع از انتشار محتوای نادرست شده و شکافهای احتمالی مسیر بازاریابی محتوا را پر کنید. با استفاده از اطلاعاتی که این سند در اختیار شما قرار میدهد، زودتر از موعد متوجه مشکلات احتمالی شده و آنها را برطرف خواهید کرد.

افزایش خلاقیت تیم بازاریابی

زمانی که خیالتان از مسیر پیش رو راحت باشد و بدانید که باید چه مراحلی را پشت سر بگذارید، قطعا زمان بیشتری برای اضافه کردن کمی خلاقیت منحصر به فرد به استراتژی بازاریابیتان خواهید داشت.

اجزای تقویم محتوا چیست

اجزای تقویم محتوا چیست؟

تقویم محتوایی به شکلهای مختلف در اندازه های متفاوت در دسترس است. اینکه این سند باید شامل چه بخشهایی باشید، تا حد زیادی به نیاز شما و تیم تولید محتوایتان بستگی دارد. با این حال برخی از مهمترین مواردی که در بسیاری از نمونه های تقویم محتوایی وجود دارند عبارت هستند از:

عنوان محتوا

عنوان محتوا، یکی از مهمترین مواردی است که قبل از شروع فرآیند تولید محتوا باید تعیین شود و سایر اعضای تیم از آن مطلع شوند. این عنوان مشخص میکند که آیا به ارزش محتوا پرداخته شده است یا نه، آیا برای مخاطب جذاب هست یا نه، آیا به صورت شفاف موضوع محتوا را مشخص میکند یا نه و … .

نوع محتوا

انواع محتوا شامل محتوای متنی، ویدئویی، پادکست و اینفوگرافیک میشود. اینکه از کدام نوع محتوا استفاده میشود، تا حدی به پرسونای مخاطب و رسانه منتخب بستگی دارد. برای هر موضوعی که در نظر دارید، باید تعیین کنید که به چه نوع محتوایی نیاز دارید. برای انتخاب بهترین نوع محتوا، ساده ترین کاری که میتوانید انجام دهید، رقابت سنجی است. در رسانه مورد نظرتان به آنچه که رقبا در خصوص همان موضوع انجام داده اند، نگاه کنید.

موضوع و دسته بندی محتوا

مهم نیست که شما یک تقویم محتوایی برای رسانه های اجتماعی دارید یا یک وبلاگ. موضوعات و مقوله های قطعاً مختلفی وجود دارد که باید همه آنها را پوشش دهید. در این میان برخی از موضوعات برای کسب و کار شما اهمیت بیشتری دارند. بنابراین بهتر است یک ستون جداگانه برای عناوین و دسته ها در نظر بگیرید. در این حالت ، نحوه توزیع محتوا در بخشهای مختلف را بهتر درک خواهید کرد.

مرحله خرید

اگر قیف بازاریابی دارید می توانید برای نظارت بر وضعیت مشتری ، بخشی را برای مرحله خرید در نظر بگیرید. این ستون معمولاً برای شناسایی وضعیت مخاطبان پس از مشاهده مطالب استفاده می شود. به عنوان مثال این صفحه آخر است و کاربر باید خرید کند یا نه.

تاریخ ویرایش محتوا

اگر محتوای شما توسط افراد مختلفی تهیه میشود، بهتر است که یک ستون برای تعیین زمان ویرایش و بازنگری نهایی محتوا در نظر بگیرید. در این ستون مشخص میشود که چه زمانی محتوا باید توسط همه اعضای تیم مربوطه بررسی شود.

تاریخ انتشار محتوا

فرقی نمیکند فریلنسر هستید یا مدیر محتوای یک سازمان. باید فوریتهای هر محتوا را مشخص کرده و به موقع کار را تحویل دهید.

مشخصات تولید کننده محتوا

در این ستون اطلاعات فردی که مسئول خلق محتواست را وارد کنید. در این صورت میدانید چه کسی مسئول است و از سردرگمی بی مورد جلوگیری میشود.

پیگیری پیشرفت فرآیند تولید محتوا

ستونی که وضعیت محتوا را نشان دهد هم برای فریلنسرها و هم برای شرکت ها مهم است. اگر فریلنسر هستید، این ستون خیال کارفرما را از بابت میزان پیشرفت پروژه راحت میکند. اگر کارفرما هستید با استفاده از این ستون متوجه خواهید شد تا زمان پایان تولید محتوا چقدر باقی مانده است.

رسانه انتشار محتوا

قبل از شروع فرآیند تولید محتوا، باید بدانید که قصد دارید این محتوا را کجا منتشر کنید! بسته به رسانه ای که انتخاب میکنید، فرمت محتوا هم تغییر خواهد کرد.

استراتژی تبلیغاتی

در این بخش مشخص کنید که هدف شما از خلق این محتوا چه بوده است. آیا میخواهید از آن به عنوان رپرتاژ آگهی استفاده کنید یا پست مهمان یا یک مقاله آموزشی برای وبلاگ؟ بسته به هدف تبلیغاتی که در نظر دارید یکی را انتخاب کرده و محتوا را بر همان اساس بهینه کنید.

ایده های جدید برای محتوا

بسیار پیش می آید که در حین تولید یک محتوا، موضوعات جذاب و جدیدی برای محتواهای بعدی به ذهنتان برسد. برای اینکه رشته امور از دستتان خارج نشده و از طرفی ایده از ذهنتان پاک نشود، بهتر است که سریعا آن را در این ستون وارد کنید.

کمپین تبلیغاتی

این ستون معمولا برای کسب و کارهای بزرگ کاربرد و اهمیت دارد. از طریق این ستون متوجه خواهید شد که چه کمپین تبلیغاتی با چه هدفی پیش رو دارید. به عنوان مثال هدف آگاهی از برند است یا معرفی یک محصول یا خدمت.

حتما بخوانید :  پنالتی گوگل چیست؟ – 12 راهکار برای رهایی از جریمه گوگل

نحوه ایجاد تقویم محتوایی شبکه های اجتماعی

نحوه ایجاد تقویم محتوایی شبکه های اجتماعی

تقویم محتوایی برای شبکه های اجتماعی در ۸ مرحله ایجاد میشوند. این مراحل به ترتیب عبارت هستند از:

بررسی وضعیت فعلی شبکه اجتماعی و محتواهای آن

اولین کاری که باید انجام دهید این است که وضعیت فعلی شبکه های اجتماعیتان را بررسی کرده و نقاط ضعف و قوت خود را تعیین کنید. برای شروع میتوانید موارد زیر را چک کنید:

  • حذف اکانتهای جعلی از میان فالوورها
  • به روز رسانی پروفایل و اطلاعات حساب کاربری
  • تغییر رمز حسابهای کاربری
  • تعیین اهداف و KPI های مختلف بر اساس پلتفرم انتخابی
  • تعیین مخاطب هدف و ویژگیهای هرکدام
  • تعیین بهترین پستها با نرخ تعامل بالا

انتخاب بهترین شبکه اجتماعی

برای انتخاب بهترین شبکه اجتماعی ، ابتدا باید بررسی کنید که مخاطب هدف شما در کدام رسانه است. این مسئله ممکن است در ایران چندان مهم نباشد. به دلیل فیلتر شدن بسیاری از شبکه های اجتماعی ، تقریباً همه در رسانه هایی مانند اینستاگرام حضور دارند. با این حال ، این بدان معنا نیست که شما نباید در شبکه هایی مانند توییتر و لینکدین حساب فعال داشته باشید.

تعیین داده های مورد نیاز برای ایجاد تقویم محتوایی

برای ایجاد تقویم محتوای شبکه های اجتماعی ، باید بررسی کنید که چه اطلاعاتی از تیم بازاریابی نیاز دارید. در حقیقت ، هرچه اعضای تیم بازاریابی شبکه های اجتماعی بیشتر باشند ، هماهنگی بین بخشهای مختلف دشوارتر است. ساده ترین اطلاعاتی که باید در این سند گنجانده شود:

  • شبکه اجتماعی
  • نوع محتوا
  • تاریخ انتشار
  • مشخصات مسئول هر بخش

در این سند میتوانید اطلاعات کاملی در خصوص تعداد پست مورد نیاز برای هر شبکه اجتماعی، فاصله زمانی برای انتشار و … را مشخص کنید.

نکات مهم تقویم محتوا

نتیجه گیری

تقویم محتوا نوعی سند چشم انداز است که می توانید برای جلوگیری از هرگونه برنامه ریزی و خطا از آن استفاده کنید. تقویم های محتوایی برای شبکه های اجتماعی و وبلاگ ها معمولاً توسط مدیر بازاریابی تنظیم می شود و با سایر اعضای تیم به اشتراک گذاشته می شود. در این سند مسئولیت های هر فرد به وضوح مشخص شده و هماهنگی های لازم بین اعضای تیم بدون هیچ اتحاد زمان انجام می شود.

بسیاری از نمونه های آماده تقویم های محتوا در وب وجود دارد. اما به سادگی می توانید از اکسل متناسب با نیاز خود استفاده کنید. فراموش نکنید که هدف ایجاد یک برنامه مشخص و مختصر است ، بنابراین در ظاهر و ابزارهای مختلف درگیر نشوید.

 

بلاگ

اجزای تقویم محتوا چیستاستراتژی تبلیغاتی تولید محتوااموزش تولید محتوا 1400 بصورت رایگانبهترین شبکه های اجتماعی برای تولید محتواتقویم محتواتقویم محتوایی چیستمزایای داشتن تقویم محتوا چیستنحوه ایجاد تقویم محتوایی شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *