سرور چیست | کاربرد و انواع سرور

سرور چیست

سرور چیست؟

سرور در فارسی به معنی سرور است. در پاسخ به سوال سرور ، این که بگوییم رایانه همیشه روشن و قدرتمند است به چه معناست که کاربران انتظار دارند در زمان های مختلف به درخواست های آنها پاسخ دهند. سابقه سرورها از سال 1981 ثبت شده است و می توانید آن را در مقاله تهیه شده و تنظیم شده با همین نام بخوانید.

از سرورهای ابری ایران برای دسترسی سریع به سرورها با منابع کاملاً اختصاصی استفاده کنید.

وقتی دسترسی به یک سرور محدود به یک شبکه داخلی باشد ، به آن سرور شبکه می گویند. این بدان معناست که تمام رایانه های این شبکه از سرور فرمان می گیرند و نیازهای شبکه خود را با کمک آن برطرف می کنند.

حال ، اگر محدوده این شبکه را کمی بیشتر در نظر بگیریم و شامل تمام رایانه هایی باشد که از طریق اینترنت به هم متصل هستند ، با گروه بسیار بزرگی از رایانه ها روبرو هستیم که همیشه روشن و از طریق اینترنت در دسترس هستند. سرورهای اینترنتی اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار می دهند که در هر زمان از شبانه روز در اینترنت جستجو می شوند.

پس از این بخش ، که یک تعریف کلی از منظور سرور است ، می خواهیم سخت افزار سرور را بررسی کنیم.

سرور چیست و چه کاربردی دارد

کاربرد سرور با ذکر یک مثال ساده

به عنوان مثال ، همانطور که می دانید ، چندین مرورگر وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید ، از جمله کروم ، موزیلا فایرفاکس و … هنگامی که در مرورگر خود به دنبال چیزی هستید به عنوان مثال مرورگر کروم، در این مورد آن را ارسال می کند درخواست آن از مرورگر و این مرورگر به سرور مربوطه می رود و اطلاعات و داده های لازم را از آن گرفته و به شما تحویل می دهد.

منابع سخت افزاری سرور چیست ؟

با توجه به اینکه اکنون می توانید به راحتی به این سوال که سرور به چه معناست پاسخ دهید ، بد نیست به موضوع دیگری اشاره کنید که به منابع سخت افزاری سرور اشاره دارد. سوال اصلی این است که منابع سخت افزاری سرور و تنظیمات سرور چیست و چگونه انجام می شود؟

سرور از قطعات سخت افزاری خاصی تشکیل شده است که انتظار می رود بالاترین پردازش و عملکرد را داشته باشند. سرورها معمولاً از پردازنده های قدرتمند با چندین هسته فیزیکی و مجازی ، رم بالا و فضای هارد دیسک چند ترابایتی تشکیل شده اند.

با توجه به این مقدار قدرت و عملکرد ، سرور باید در فضایی نگه داشته شود که 24 ساعت شبانه روز روشن است و بدون هیچ گونه اختلالی به اینترنت متصل است. استفاده از سرور با توجه به این ساختار و پاسخ به درخواستهای متعدد کاربر منطقی است.

دیتاسنتر چیست ؟

در اینترنت ، یکی از مهمترین عوامل هنگام دریافت خدمات ، سرور ثبات است. پس از این ، در مقاله ای به نام مرکز داده چیست ، با معنای آن آشنا هستیم ، اما در اینجا به اختصار به آن اشاره می کنیم.

دامنه های خاصی در سراسر جهان ، به نام مراکز داده ، برای حفظ سرورهایی که بر کیفیت شبکه ، پشتیبانی از قطعات و نیازهای نرم افزاری تمرکز دارند ، ساخته شده اند. این مراکز داده تخصصی شرایط استفاده از سرورها را به دور از خرابی و مشکلات دیگر فراهم می کند.

بنابراین ، “مرکز داده” مکانی است که صدها یا هزاران مورد سرور (که برای ذخیره و پردازش اطلاعات مهم در شبکه استفاده می شود) در قفسه ها ، قفس ها و اتاق های مختلف قرار دارد. ساختمان مرکز داده شامل بخشهای مختلفی مانند اتاق کنترل ، اتاق سرور ، ژنراتورها ، تجهیزات خنک کننده ، انبار سخت افزار ، اتاق UPS و attery ackup ، اتاق ذخیره آتش و اتاق مدیریت شبکه است. این بخش ها با توجه به نیازها ، طراحی ، امکانات و زیرساخت های هر مرکز داده کاملاً متفاوت خواهند بود.

سیستم عامل سرور چیست

سیستم عامل سرور چیست ؟

سرورها نرم افزارها و سیستم عامل های خاص خود را دارند که بر روی این رایانه ها نصب شده اند. اینها شامل سیستم عامل های سرور ، سیستم عامل های مختلف توزیع لینوکس و ویندوز سرور است.

همچنین از نظر ساختار ، هنگام خرید یک سرور اختصاصی خارجی ، باید بدانید که سرورها به سه دسته Tower ، Rack و lade تقسیم می شوند. Rack و lade بیشتر در محیط ها و شبکه های بزرگ مانند ISP ها استفاده می شوند. این سرورها باید شبانه روزی کار کنند. به همین دلیل ، از بهترین روش ها برای مراقبت و خنک سازی آنها استفاده می شود.

به همین دلیل ، هنگام نصب سیستم عامل سرور ، باید به کاربرد سرور و نرم افزاری که روی آن نصب شده است توجه کنید. Windows Server نمونه ای است که می توان در اینجا به آن اشاره کرد.

انواع سیستم عامل‌های سرور چیست ؟

انواع سیستم عامل های سرور به شرح زیر است:

  • لینوکس: تمامی توزیعات لینوکس مانند CentOS، Debian
  • ویندوز: تمامی نسخه‌های مختلف ویندوز مانند Windows Server 2012، windows Server2016  یا نسخه‌های قدیمی ۲۰۰۸
  • مجازی‌ساز: نرم‌افزار مجازی‌سازVmware ESX و Hyper-v ، KVM

ویژگی های سرور 

  • انحصاری‌بودن منابع سخت‌افزاری
  • قابلیت افزایش و ارتقا سخت‌افزار سرور
  • اتصال دائمی به اینترنت
  • سرعت عملکرد بسیار بالا
  • قدرت پردازش و قدرت محاسباتی سریع
  • امنیت بالا
  • امکان پیاده‌سازی Raid نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، بر روی سرور

انواع سرور از نظر تخصیص منابع

اکنون که با مفهوم منظور از سرور آشنا شده اید ، اکنون استفاده از سرورها را بررسی می کنیم. سرورها به چند دسته تقسیم می شوند: سرورهای مشترک ، سرورهای مجازی و سرورهای اختصاصی برای ارائه خدمات به کاربران.

 سرور اشتراکی

در یک سرور مشترک ، بسته به نوع برنامه ای که دارد ، تعدادی وب سایت ، پایگاه داده یا دامنه تعریف می شود که در حال حاضر به درخواست های متعدد کاربران پاسخ می دهند. همانطور که از نام یک سرور مشترک مشخص است ، منابع آن شامل CPU ، پهنای باند ، ذخیره سازی و طبق تعاریف سرور سرور ، با اشتراک فضای سرور بین کاربران ایجاد می شود.

سرور VDS

مقایسه بزرگتر با منابع اختصاصی تر ، یک سرویس مشترک است که از طریق “مجازی سازها” انجام می شود و منابع یک سرور اختصاصی اختصاصی را به چندین ماشین تقسیم می کند. با توجه به منابع اختصاصی این ماشین ها ، تعداد وب سایت های ایجاد شده در سرور میزبان کمتر از تعداد وب سایت های سرور مشترک خواهد بود.

 سرور اختصاصی

شرکت های بزرگ و وب سایت های معروف مانند فروشگاه های آنلاین به بیش از یک ماشین مجازی نیاز خواهند داشت. کاربران این خدمات بر روی یک CPU اختصاصی در RAM ، ذخیره داده ، ذخیره سازی rack و پهنای باند بر روی یک سرور میزبانی می شوند.

در ایران سرورهای اختصاصی به دو دسته اصلی سرورهای اختصاصی ایرانی و سرورهای اختصاصی خارج از کشور تقسیم می شوند. تفاوت بین این دو به طور کلی به موقعیت جغرافیایی آنها ، جایی که میزبانی می شوند و مرکز داده محدود می شود.

انواع تنظیمات سرور چیست؟

همانطور که می دانید ، سرور یک کامپیوتر قدرتمند و همیشه روشن است که از انواع منابع سخت افزاری و نرم افزاری تشکیل شده است و باید پیکربندی و نگهداری شود. در واقع با پیاده سازی تنظیمات مناسب برای سرور ، می توان به نحوی ساختار آن را ساختار بندی کرد و از منابع آن استفاده بهتری کرد. به عبارت دیگر ، با استفاده از تنظیمات سرور ، نحوه ارتباط و میزان دسترسی کاربر به منابع سرور را مشخص می کنیم. در اینجا چند نمونه از راه های راه اندازی سرور آورده شده است:

_ ساده ترین شکل تنظیم یک سرور، این است که تمامی منابع آن شامل برنامه نرم‌افزاری، پایگاه داده و…  را در یک محیط قرار دهید. در این روش که به سرعت قابل اجرا است، کاربر ارتباط مستقیمی با سرور دارد. البته عیب یابی این نوع تنظیم کمی مشکل می باشد.

_ می‌توان پایگاه داده را از روی اینترنت جدا کرد و ارتباط کاربر با آن را از طریق یک برنامه سرور برقرار نمود. با انجام این کار امنیت و محافظت از بانک اطلاعاتی داده ها افزایش می یابد. از طرفی، اگر پهنای باند و سایر شرایط مناسب برای برقراری ارتباط بین سرور پایگاه داده و سرور برنامه وجود نداشته باشد موجب عملکرد ضعیفی می‌شود.

_ نوع دیگری از تنظیمات سرور، استفاده از لود بالانسر میباشد. اگر بخواهید چندین برنامه را بر روی یک دامنه ارائه دهید، این روش مناسب خواهد بود. البته، اگر لود بالانسر که رابط بین کاربر و محیط اصلی سرور است، کار نکند، عملکرد برنامه و ارائه خدمات مختل می‌شود.

_تکرار پایگاه داده روش دیگری است. ساختار این روش شباهت زیادی به روش قبلی (بالانس کننده بار) دارد. با این تفاوت که برای هر سرور ، یک پایگاه داده قابل خواندن تولید می شود. به روز رسانی پایگاه داده (نوشتن) از طریق سروری که به عنوان master تعیین شده است انجام می شود و امکان خواندن آن برای سایر سرورها نیز وجود دارد. بنابراین ، نقص در سرور اصلی عملیات به روز رسانی پایگاه داده را به تأخیر می اندازد.

بهترین تنظیم سرور

تنظیمات ذکر شده در بالا هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. به طور کلی ، برخی از مدلهای سرور به منابع و تجهیزات بیشتری در سمت سرویس گیرنده نیاز دارند که هزینه ها را افزایش می دهد. از سوی دیگر ، هنگامی که اطلاعات زیادی را در سمت سرور قرار می دهیم ، برای توسعه اجزای سخت افزاری مانند: هارد دیسک ، سی پی یو و … برای ذخیره و پردازش داده ها و اکثر این منابع سخت افزاری ، خدمات در محل کمتر نیاز داریم. اهدا کننده ارائه می شود. بنابراین ، در پاسخ به این س :ال که مناسب ترین راه برای پیکربندی سرور چیست؟ به طور خلاصه ، انتخاب یک روش منحصر به فرد که در همه شرایط کاری بهترین است ، کمی دشوار و شاید غیرممکن است ، اما می تواند با استفاده از راهنمایی متخصصان این حوزه و با توجه به شرایط مختلف محل کار مناسب باشد. سازگارترین تنظیمات را برای سرور در نظر بگیرید.

انواع سرور و کاربرد

انواع سرور و کاربرد آنها

با توجه به کاربرد سرورها انواع سرور با کارایی متفاوتی وجود دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر نا‌م‌گذاری شده‌اند:

Web سرور

این نوع سرور در راه‌اندازی وب‌سایت‌ها و hosting کاربرد دارد.

Mail سرور

کاربرد سرور پست الکترونیک برای ارسال و دریافت ایمیل است. با نصب نرم‌افزارهای ایمیل مانند Smartermail ، Postfix و… بر روی سرور می‌توان جهت خدمات ایمیل از آن استفاده کرد.

data server چیست ؟

این نوع پیکربندی اغلب در سازمان‌ها، شرکت‌ها جهت بانک اطلاعاتی مورد استفاده‌ی یک نرم‌افزار یا سرویس، قرار می‌گیرد.

اپلیکیشن سرور چیست ؟

بر روی این سرور، نرم افزار مورد استفاده کاربران سرور نصب می‌گردد و ایشان از طریق کامپیوترهای خود می‌توانند به آن، دسترسی داشته باشند.

File سرور

این نوع سرور، یکی از اساسی‌ترین و ساده‌ترین انواع سرورها، جهت اشتراک فایل است.

DNS سرور

سروری که بر روی آن سرویس و تنظیمات DNS وب سایت‌ها انجام شده است و وظایف مربوط به Resolve شدن آدرس سرور IP های مربوط به وب سرور، ایمیل سرور و… را در شبکه اینترنت بر عهده دارد.

Game سرور

گیم سرور چیست؟ سرور بازی نوعی از Application Server است. و همانطور که از نامش پیداست، کاربرد سرور گیم فقط برای نصب بازی بر روی سرور است و کاربران متصل به شبکه می‌توانند با برقراری ارتباط با Game سرور از بازی استفاده کنند.

Media سرور

کاربرد سرور مدیا بجهت اشتراک گذاری سرویس های چند رسانه ای تعبیه شده است.

سرور محاسباتی

برخی از شرکت ها یا سازمان ها برای امور خود از محاسبات زیاد و مختلفی استفاده می کنند. این حجم بالا از محاسبات باعث می شود تا برای مدیریت بهتر این محاسبات، لازم باشد تا آن ها یک سرور محاسباتی را اجاره نمایند و کار های مختلف خود را بر روی آن انجام دهند.

proxy server چیست ؟

در پاسخ به پروکسی سرور چیست بایستی گفت به عنوان یک رابط بین Server اصلی و Client، اطلاعات را از طرفین گرفته و پس از بررسی، به گیرنده ارسال می‌نماید.

نکات مهم در انتخاب دستگاه سرور مناسب

هنگام انتخاب سرور مناسب چندین نکته را باید در نظر داشته باشید. پیکربندی سخت افزار ، زیرساخت قوی شبکه و اینترنت ، قابلیت های امنیتی و حفاظت از اطلاعات مواردی هستند که باید به آنها توجه ویژه ای داشته باشیم. نکته مهم دیگر استفاده از سرور است و اینکه چه منابعی توسط سرور برای رفع نیازها ارائه می شود. قبل از انتخاب سرور ، ویژگی های خاص آن را ارزیابی کنید تا سرور مناسب و کاربردی با پرداخت هزینه ارائه شود.

بلاگ

proxy server چیستانواع تنظیمات سرور چیستانواع سرور از نظر تخصیص منابعانواع سیستم عامل‌های سرور چیستدیتاسنتر چیستسرور چیستسیستم عامل سرور چیستکاربرد سرورمنابع سخت افزاری سرور چیستویژگی های سرور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *