سرور چیست و تفاوت آن با هاست در چیست؟


سرور چیست؟

سلام بر کاربران عزیز ، امروز می خواهیم با سرور اشنا شویم که سرور چیست ؟ و به چه دردی می خورد؟ همراه ما باشید تا چیز های متفاوتی در باره سرور یاد بگیرید. شرکت ون بک لینک سرور خود را از ترنج طرح خریداری نموده از شما دوستان عزیز میخاهم به خانواده ترنج طرح بپوندید.

بقیه مطلب در ادامه مطلب

انواع سرورها

سرور یک کامپیوتر همیشه روشن و همیشه در دسترس است، زمانی که این دسترسی تنها در محدوده یک شبکه داخلی باشد، آن را سرور تحت شبکه می نامیم و به این معنا خواهد بود که تمامی کامپیوتر های موجود در این شبکه از این کامپیوتر فرمان می گیرند و نیازهای تحت شبکه خود را به کمک آن تامین می کنند و سرور نقش آنها را در شبکه تعیین می نماید، حال اگر گستره این شبکه را کمی بیشتر نمائیم، و آن را متشکل از تمام کامپیوتر هایی که از طریق اینترنت به هم وصل شده اند بدانیم، با گروه بسیار بزرگی از کامپیوتر های همیشه روشن و همیشه در دسترس از طریق اینترنت روبرو هستیم که به آنها سرور های اینترنتی گفته می شود و وظیفه دارند تا اطلاعاتی که در هر زمان از شبانه روز، بر روی پهنای اینترنت جستجو می کنید را برای ملاحظه شما در اختیار قرار دهند.

سرور اختصاصی

سرور اختصاصی یک سیستم کامپیوتری با منابع تقریبا بالا تا بسیار بالا میباشد که این سیستم ها در دیتاسنتر یا همان مرکز داده میزبانی میشوند، این سرورها معمولا دارای یک یا چندین cpu ، رم و هارد میباشند و معمولا بسته به دیتاسنتری که سرور در آن قرار میگیرد با سرعت بیش از 100 مگابایت تا چند گیگابایت به اینترنت متصل میباشند.

  • کاربرد سرور اختصاصی:

این سرورها برای امورات هاستینگ ، نگهداری فایل ها ، اجرای برنامه های خاص و … کاربرد دارند. با توجه به اینکه هیچگونه اشتراک گذاری در منابع اختصاصی این سرورها انجام نمیگیرد، دارای امنیت بسیار بالا در حفظ و نگهداری فایل ها و اطلاعات مهم شما میباشند.

به عنوان مثال وب سایت هایی با بازدیدهای بسیار بالا مانند گوگل ، فیسبوک و … دارای چندین سرور اختصاصی برای پاسخگویی به نیازهای کاربران خود میباشند.

سرور مجازی VPS

سرور مجازی یا به اصطلاح عامیانه VPS یک سیستم مجازی است که توسط برنامه مجازی ساز نصب شده روی سرور اختصاصی، قسمتی از منابع سخت افزاری سرور اصلی به آن اختصاص داده شده است. این منابع عبارتند از CPU ,RAM ,Disk و … .

روی هر سرور مجازی معمولا حداقل یک آی پی ثابت اینترنت یا اینترانت برای ارتباط سرور مجازی وجود دارد (در صورتی که سرور داخل ایران باشد اینترانت قابل ارائه خواهد بود). همچنین قسمتی از پهنای باند سرور اصلی نیز به سرور مجازی اختصاص داده میشود، همه این تقسیم بندی ها با توجه به منابع موجود سرور اصلی میبایست انجام گیرد و معمولا در مجازی سازهای جدید امکان اورسل یا فروش بیش از حد منابع وجود ندارد.

این سرورها معمولا دارای امکانات کامل یک سرور اختصاصی با توجه به منابع اختصاص داده شده میباشند.

  • کاربرد سرور مجازی:

سرورهای مجازی معمولا برای میزبانی هاست، نگهداری فایل ها ، اجرای برنامه های خاص و موارد مرتبط قابل استفاده میباشند. در مواردی که سایتی بسیار پربازدید باشد، فایل های آپلودی و دانلودی زیادی داشته باشد و یا نیاز به منابع بالا داشته باشد که بودجه و دانش کافی برای خرید و نگهداری یک سرور اختصاصی را ندارد، میتوان از سرورهای مجازی بسته به نیاز استفاده کرد. در سرور مجازی cpu، رم و هسته بین سرورهای مجازی موجود تقسیم میشود و بصورت اشتراکی میباشد.

این سرور های مجازی دارای منابع کاملا اختصاصی میباشند و به عنوان مثال وقتی فقط یک سایت روی آن تنظیم میشود تمام منابع سی پی یو ، رم ، دیسک و پهنای باند در اختیار سیستم عامل و وب سرور برای میزبانی سایت مورد نظر قرار میگیرد و تا زمانی که بازدیدکنندگان یا به اصطلاح وب سایت مذکور تمام منابع سرور فوق را استفاده نکند سایت بدون هیچ مشکلی آپ خواهد بود، البته شایان ذکر است که تنظیمات حرفه ای وب سرور تاثیر زیادی در میزان استفاده هر بازدیدکننده از منابع سرور دارد.

سرور مجازی معمولا بصورت مدیریت نشده بوده و فقط دارای سیستم عامل درخواستی بصورت خام میباشد(در برخی شرکت ها نصب سیستم عامل نیز امکان دارد انجام نشود و فقط کنسول جهت نصب ارائه گردد) شما با تهیه سرور مجازی میبایست بسته به نیاز خود سرور مجازی خود را کانفیگ و سرویس های مد نظر را نصب و راه اندازی فرمایید، که البته این نیز اندکی به تخصص نیاز دارد.

سرور مجازی اختصاصی VDS

سرورهای مجازی اختصاصی یا همان Virtual Dedicated Server – VDS نوعی از سرور های مجازی میباشند که به آن سرور مجازی نیمه اختصاصی نیز گفته میشود، این نوع سرور مجازی کلا دارای منابع ( هسته، cpu، رم و …) جداگانه ای بوده و هیچ اشتراکی بین آن و سایر سرورهای مجازی وجود ندارد.

قدرت سخت افزاری این نوع سرورهای مجازی اختصاصی نزدیک به سرور اختصاصی میباشد. روی این سرورها همانند سرورهای اختصاصی، کرنل (منابع پردازشی شامل هسته، سی پی یو ، رم و …) اختصاصی وجود دارد.

كدام سرور براي من مناسب است؟

سرورهاي اختصاصي، سرورهاي لينوكسي، سروهاي ويدوز ، سروهاي مجازي ، سرورهاي ابري و… سرورهاي مختلف با كاراريي‌هاي متفاوتي است كه بايد با توجه به نياز مشتري از آنان استفاده كرد. به طوركلي در اين زمينه بهتر است قبل از هر كاري ، شرايط، درخواست‌ها و نيازهاي مد نظرتان را براي يك متخصص شرح دهيد، تيم ترنج طرح با در اختيار داشتن مهندسان و مشاوران خوب در اين زمينه مي‌تواند گزينه مناسبي براي مشاوره و نياز سنجي شما باشد.

 

بلاگ

انواع سرورانواع سرورهاسرور چیستکاربرد سرور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *